План заходів щодо проведення всеукраїнської акції "16 днів проти насильства"
практичної психологині Чаплигіної А.В. на 2022-2023 навчальний рік.
№ з/п | Дата проведен- ня | Назва заходу | Учасники заходу | Відповідальний |
1. | 25.11.2022-28.11.2022 | Розмістити на сайті закладів рекомендації для батьків, педагогів щодо запобігання насильству над дітьми, булінгу. | Батьки учнів, педагогічні працівники | Практична психологиня |
2. | 28.11.2022 | Година спілкування з елементами тренінгу «Гендерна рівність». | Учні 6-в | Практична психологиня |
3. | 29.11.2022 | Година спілкування з елементами тренінгу «Гендерна рівність». | Учні 4-а | Практична психологиня |
4. | 29.11.2022 | Година спілкування з елементами тренінгу «Гендерна рівність». | Учні 9-а | Практична психологиня |
5. | 30.11.2022 | Перегляд та обговорення фільму: «Конвенція ООН про права дитини». | Учні 2-в | Практична психологиня |
6. | 30.11.2022 | Перегляд та обговорення фільму: «Конвенція ООН про права дитини». | Учні 5-в | Практична психологиня |
7. | 01.12.2022 | Перегляд та обговорення фільму: «Конвенція ООН про права дитини». | Учні 3-а | Практична психологиня |
8. | 01.12.2022 | Перегляд та обговорення фільму: «Станція призначення –життя». | Учні 11-а | Практична психологиня |
9. | 02.12.2022 | Перегляд та обговорення фільму: «Світ має бути без насилля». | Учні 3-в | Практична психологиня |
10. | 02.12.2022 | Перегляд та обговорення фільму: «ВІЛ/СНІД повинен знати кожен». | Учні 7-в | Практична психологиня |
11. | 05.12.2022 | Заняття з елементами тренінгу для батьків: «Сім’я простір без насильства». | Батьки 1-а, 1-б | Практична психологиня |
12. | 06.12.2022 | Година спілкування з елементами тренінгу «Гендерна рівність». | Учні 4-в | Практична психологиня |
13. | 06.12.2022 | Перегляд та обговорення фільму: «Станція призначення –життя». | Учні 9-б | Практична психологиня |
14. | 07.12.2022 | Перегляд та обговорення фільму: «Конвенція ООН про права дитини». | 2-а | Практична психологиня |
15. | 07.12.2022 | Година спілкування з елементами тренінгу «Гендерна рівність». | 5-а | Практична психологиня |
16. | 08.12.2022 | Година спілкування з педагогами «Протидії різних форм насильства». Демонстрація відеороликів щодо Конвенції з прав дитини в якості соціальної реклами стосовно профілактики насилля. | Педагогічні працівники | Практичні Психологи Соціальний педагог |
План роботи
практичного психолога Чаплигіної А.В.
на 2022/2023 навчальний рік
"Про проведення профілактичної роботи з вживання наркотичних та психотропних речовин, тютюнопаління та вживання алкогольних напоїв"
№ з/п | Зміст роботи зі здобувачами освіти (дітьми), педпрацівниками, батьками, адміністрацією навчального закладу | Термін проведення | Де і з ким проводиться | Виконавець |
Організаційно методична робота | ||||
1. | Планування роботи за наступними напрямами: - профілактична робота з учнями, які стоять на шкільному обліку та СЮП; - профілактика правопорушень; - профілактика вживання наркотичних та психотропних речовин, тютюнопаління та вживання алкогольних напоїв. | Вересень | За потребою | Практичний психолог |
2. | Звітування до УО про виконання запланованих заходів. | Згідно з графіком | Практичний психолог | |
3. | Складання статистичного та аналітичного звітів за навчальний рік. | Травень | Практичний психолог | |
4. | Підготовка психодіагностичного інструментарію (анкет, тестових бланків, методик, буклетів тощо). | За потребою | Практичний психолог | |
Соціально-психологічна просвіта | ||||
1. | Оновлення інформації на сторінці психологічної служби офіційного сайту школи за темами: Адаптація учнів 1 класу до навчання; Стрес: правила контролю. · Адаптація п’ятикласників до навчання у школі; Як перетворити гнів на джерело сили; Педагогічні поради батькам: як психологічно підтримати дитину після поразки; Пʼять типів висловлювань для підтримки дітей; Лінія підтримки та допомоги випадків кібербулінгу; Шкільна тривожність — ознака емоційного неблагополуччя дитини; Травмівна подія: як реагує дитина та що робити батькам; Як мінімізувати травмівний вплив на дитину: поради батькам; Як потурбуватися про себе в складні часи; Первинна психологічна допомога під час війни: правила й принципи; Книжка, як засіб емоційного розвитку дитини; Як залишатись урівноваженим у надзвичайній ситуації; Як підготуватися до ЗНО: поради шкільного психолога учням і батькам; Дитина і війна: як підтримати та заспокоїти; Чотири вправи, щоб знизити тривогу; Як упоратися з інформаційним «отруєнням»; Сімейна дискримінація: чому виникає та чим загрожує; Навіщо і як допомагати дитині впоратися з гнівом. | Протягом року | Учні 1 – 11 класів | Практичний психолог |
2. | Години психолога з елементами тренінгу за темою: «Моє здоров’я… Моє рішення… Мій вибір…» (профілактика наркотичних та алкогольних проблем серед учнів). | Протягом року | Учні 1 – 11 класів | Практичний психолог |
Графік
проведення годин спілкування, занять, тренінгів
практичної психологині Чаплигіної А.В.
із здобувачами освіти
Березень 2023 р. | ||||
№ з/п | Дата та день тижня | Час проведення заходу | Клас з яким проводиться захід | Назва заходу |
1. | 06.03.2023 Понеділок | 12.30 – 13.30 | 1-А, 1-Б | Заняття за програмою: «Формування довільності та зосередженності» для 1-их класів |
2. | 06.03.2023Понеділок | 15.30 – 16.30 | 6 – А | Година спілкування за темою: «Ми різні – ми рівні» |
3. | 07.03.2023 Вівторок | 13.30 – 14.30 | 4 – В | Година психолога за темою: «Що таке домашнє насилля?» |
4. | 07.03.2023 Вівторок | 17.30 – 18.30 | 8 – А | Година спілкування за темою: «Ми різні – ми рівні» |
5. | 08.03.2023 Середа | 13.30 – 14.30 | 2 – Б | Година психолога за темою: «Що таке домашнє насилля?» |
6. | 08.03.2023 Середа | 15.30 – 16.30 | 5-А,5-Б, 5-В | Заняття за програмою: «Я - неповторна особистість» для 5-их класів |
7. | 09.03.2023 Четвер | 13.30 – 14.30 | 3 – Б | Година психолога за темою: «Що таке домашнє насилля?» |
8. | 09.03.2023 Четвер | 17.30 – 18.30 | 10 – А | Година спілкування за темою: «Основи гендерної рівності» |
9. | 10.03.2023П’ятниця | 13.30 – 14.30 | 3-В | Година психолога за темою: «Що таке домашнє насилля?» |
10. | 10.03.2023П’ятниця | 17.00 – 18.00 | 7 – А | Година спілкування за темою: «Ми різні – ми рівні» |
11. | 20.03.2023 Понеділок | 12.30 – 13.30 | 1-А, 1-Б | Заняття за програмою: «Формування довільності та зосередженності» для 1-их класів |
12. | 20.03.2023 Понеділок | 15.30 – 16.30 | 6 – Б | Година спілкування за темою: «Ми різні – ми рівні» |
13. | 21.03.2023 Вівторок | 13.30 – 14.30 | 4 – А | Година психолога за темою: «Що таке домашнє насилля?» |
14. | 21.03.2023 Вівторок | 17.30 – 18.30 | 8-Б | Година спілкування за темою: «Ми різні – ми рівні» |
15. | 23.03.2023 Середа | 13.30 – 14.30 | 2 – А | Година психолога за темою: «Що таке домашнє насилля?» |
16. | 23.03.2023 Середа | 15.30 – 16.30 | 5-А, 5-Б, 5-В | Заняття за програмою: «Я - неповторна особистість» для 5-их класів |
17. | 24.03.2023 Четвер | 13.30 – 14.30 | 3 – А | Година психолога за темою: «Що таке домашнє насилля?» |
18. | 24.03.2023 Четвер | 17.30 – 18.30 | 10 – Б | Година спілкування за темою: «Основи гендерної рівності» |
19. | 25.03.2023 П’ятниця | 13.30 – 14.30 | 4 – Б | Година психолога за темою: «Що таке домашнє насилля?» |
20. | 25.03.2023 П’ятниця | 17.00 – 18.00 | 7 – Б | Година спілкування за темою: «Ми різні – ми рівні» |
П'ять типів висловлювань для підтримки дітей wym-1667282700909
Педагогічні поради батькам: як психологічно підтримати дитину після поразки wym-1667282562479
Як підтримати та заспокоїти дитину під час війни wym-1667205508734
Психологічна підтримка дітей та батьків під час воєнного стану wym-1666946487314
Адаптація учнів першого класу до навчання wym-1662297866848
Експерти надали поради з навчання молодших школярів wym-1666875974284
Для вчителів створили уроки з безпечної поведінки учнів wym-1666875725600
Як перетворити гнів на джерело сили wym-1664962580175
Адаптація п'ятикласників до навчання у школі wym-1664962406046
Заспокійливе дихання wym-1664103693065
5 технік для тренування психічної стійкості wym-1664103560626
Поради з керування гнівом у дітей wym-1664103455114
7 азових навичок турботи про себе wym-1664103347570
Як сказати "НІ" wym-1664100699533
Непопулярно про мотивацію. Чому дитина не вчиться?wym-1664098826201
Стрес: правила контролю wym-1662297949326
Твоє право. Відповідальність за булінг
ЗУПИНИМО БУЛІНГ. ЗАХИСТИМО ДІТЕЙ.
Інформування про булінг
STOP Булінг. Поради дітям
Як зупинити булінг: поради для батьків
Способи протидії агресії та насиллю у підлітковому середовищі
Конфлікти: як відстояти себе, не образивши інших? #10
Поширені проблеми в поведінці дітей wym-1622709020381
"Вибухова" дитина: новий підхід до виховання wym-1622708797162
Як розвинути навички саморегуляції в дитини wym-1622708408430
Значення емоційногоінтелекту дитини wym-1622708232327
"Множинний інтелект": як розуміти свою дитину wym-1622707907440
Вправи з тренування мозку дітей wym-1622707762141
Розвиваємо в дитини критичне мислення wym-1622707606795
Як розвивати у дітей навички критичного мислення wym-1622707501685
Розвиткові завдання на літо 1-4 класів wym-1622706812590
Як розвивати у дітей навички критичного мислення wym-1622023100529
Тайм-менеджмент та планування для дітей wym-1622022759863
Гендерний розвиток та гендерна ідентичність особистості wym-1622022331091
Соціальний ролік "Не дамо домашньому насильству шанс" wym-1620380490814
Соціальний ролік "Телефон товіри. Торгівля людьми" wym-1620380152894
Підготовка до ЗНО wym-1620193084886
Рекомендації учням щодо проходження ЗНО wym-1620192883598
ЦЕНТР НАДАННЯ ДОПОМОГИ ПОТЕРПІЛИМ ВІД НАСИЛЛЯ
Агресивна поведінка дітей і підлітків wym-1617971887381
Про булінг для дітей ЮНІСЕФ wym-1617962039933
Про кібербулінг для підлітків wym-1617959863025
5 порад, як організувати безпечний і позитивний досвід дітей онлайн wym-1617959158703
11 поширених проблем підлітків та їх вирішення wym-1617957746184
Імовірні причини підліткових стресів wym-1617957557348
Соціальні зміни в пубертатному віці дитини wym-1617957293792
Психологічні проблеми підліткового віку wym-1617957108994
Соціальні зміни, що відбуваються з підлітком wym-1617956947875
Як покращити комунікабельність дитини wym-1617956704082
Проблема вибору друзів: поради батькам wym-1617956601768
Діти в Інтернеті: як забезпечити їх безпеку wym-1617956354873
10 найцікавіших українських мультфільмів wym-1617955759214
Підготовка до школи - завдання для дітей 5-6 років wym-1615808077264
Правила поведінки дітей в соціальних мережах wym-1615807901949
Як забезпечити безпеку дітей в Інтернеті wym-1615807725266
Кібербулінг. Як я перестала бути жертвою. wym-1614594089561
Як зупинити булінг: поради для батьків. wym-1614593878938
Як боротися з булінгом: поради дітям.wym-1614593733793
Як дитині позбутися інтернет-заленості wym-1614591030731
Мобільна заленість у підлітковому віці wym-1614590500050
Пам'ятка для батьків "Як забезпечити безпеку дітей у мережі Інтернет" wym-1613976523840
Лекція Марини Грібанової "Правда про наркотики" wym-1612949094395
8 типів інтелекту дитини:поради щодо розвитку wym-1612947420938
Важливі характеристики обдарованих дітей wym-1612947311563
Важка поведінка підлітка:поради батькам wym-1612946921322
Ефективні поради з керування гнівом для дітей wym-1612942920251
Як допомогти учневі 1-4 класів у навчанні wym-1612942571189
Помилки батьків у розмові з дітьми wym-1611244561971
Як створити довірливі стосунки з дитиною wym-1611244376607
Як уникнути негативного спілкування з дитиною wym-1611244245871
Як розмовляти з дітьми на незручні теми wym-1611244129405
Вирішення конфліктів: практичні поради wym-1610462762770
Як допомогти дітям упоратися з булінгом wym-1610462602682
Як дітям реагувати на знущання (булінг) wym-1610462468618
Як батькам упоратися з булінгом wym-1608725938581
Сім типів батьків, які позбавляють дітей щастя wym-1608725616455
Жорстоке ставлення шкодить розвитку дитини wym-1608725429910
Типи взаємовідносин між батьками і дітьми wym-1608725283590
Амбівалентні переживання у підлітків wym-1608725149309
Якщо підліток бунтує: поради батькам wym-1608016265688
Важка поведінка підлітка: поради батькам wym-1608016104202
Як уникнути негативного спілкування з дитиною wym-1608015980563
Як говорити з дитиною про шкоду алкоголю wym-1608015661482
Як навчити дитину читати: поради батькам wym-1606718613574
Емоційні ігри для дітей і батьків wym-1606718238785
Стратегії управління гнівом для дітей wym-1606122665524
Робимо уроки з дитиною: поради батькам wym-1606122294225
Амбівалентні переживання у підлітків wym-1606122030522
13 порад, щоб краще зрозуміти психологію дітей wym-1603879820628
Моральні цінності, що формують характер дитини wym-1600865794213
Чому злитися -це нормально і навіть корисно wym-1603872559306
Який він, шкільний психолог?
Посада психолога-педагога з'явилась у загальноосвітніх школах приблизно десять років потому, але зараз це вже звичайне явище. У деяких школах створені психологічні служби, де працюють кілька психологів
Метою роботи є покращення навчального процесу, не тільки в цілому з метою оптимізації навчального процесу, а й з урахуванням конкретних труднощів, що виникають у процесі навчання, взаємин у тріаді "учень-батьки-учитель". Проводяться індивідуальні та групові заняття зі школярами (підвищення мотивації до навчальної діяльності, налагодження міжособистісних відносин тощо).
Важливо, щоб кожній дитині було комфортно у школі, щоб вона хотіла до неї ходити та не відчувала себе самотньою й нещасливою. Важливо, щоби батьки та вчителі побачили її реальні проблеми, захотіли їй допомогти і, головне, зрозуміли, як це зробити.
Необхідно, щоб дитина, батьки та вчителі не були "ізольовані" один від одного, щоб між ними не було протистояння. Над проблемами, які виникають між ними, вони мусять працювати спільно, тому що тільки в цьому випадку можливе оптимальне рішення. Головна задача шкільного психолога полягає не в тому, щоб вирішити за них проблему, що виникла, а в тому, щоб об'єднати їх зусилля для її рішення.
В останні кілька років адміністрація шкіл розуміє необхідність участі психолога у шкільному процесі. Усе ясніше вимальовуються конкретні задачі, рішення яких очікують від шкільного психолога. У функції шкільного психолога входять: психологічна діагностика; консультування батьків і вчителів; психологічна освіта; участь у педрадах і батьківських зборах; участь у наборі першокласників; психологічна профілактика.
Психологічна діагностика містить у собі проведення фронтальних (групових) та індивідуальних обстежень учнів за допомогою спеціальних методик. Діагностика проводиться за попередніми запитами вчителів або батьків, а також з ініціативи психолога з дослідницькою чи профілактичною метою. Психолог підбирає методику, спрямовану на вивчення здібностей, особливостей дитини (групи учнів), що його цікавлять. Це можуть бути методики, спрямовані на вивчення рівня розвитку уваги, мислення, пам'яті, емоційної сфери, особливостей особистості та взаємин з оточуючими. Також шкільний психолог використовує методики вивчення дитячо-батьківських стосунків, характеру взаємодії вчителя та класу. Отримані дані дозволяють психологу планувати подальшу роботу: виділити учнів так званої "групи ризику", які потребують корекційних занять; підготувати рекомендації для вчителів і батьків із взаємодії з учнями
Что такое суицид и как с ним бороться?
Современное общественное развитие насыщено множеством проблем, с которыми сталкивается молодежь. Не обладая достаточным жизненным опытом и умением справляться с возникшими жизненными трудностями значительная часть молодого поколения, желая избавиться от них, выбирает путь добровольного ухода из жизни, что не может не вызывать тревоги у общества.
Проблема устранения условий, подталкивающих к самоубийству молодежь, является весьма важной. При работе с молодежью, особенно с трудными подростками, внимание должно быть постоянно обращено на возможность совершения суицида с тем, чтобы вовремя и умело его предотвратить.
Необходимо уметь выделять общие признаки душевного дискомфорта у лиц, склонных или уже готовых к суициду с целью предотвращения непоправимой трагедии.
Самоубийства совершаются людьми различных психологических типов. Необходимо подчеркнуть, что какой-либо единой личностной структуры, специфичной для суицидального поведения и достаточно определённо указывающей на вероятность его возникновения, не обнаружено. Не существует так называемого типа «склонных к самоубийству». Всё зависит от силы психотравмирующей ситуации и её оценки как непереносимой. Вместе с тем, наибольшей уязвимостью, склонностью к неадаптивному поведению обладают подростки с акцентуированными и психопатическими чертами характера. В одном случае речь идёт о практически здоровых людях, отличающихся гипертрофированной заострённостью каких-либо характерологических черт, а в другом – о тех, у кого пограничные расстройства могут в привычных для них условиях жизни быть стёртыми, компенсированными адаптивными эталонами поведения.
Факторами суицидального риска являются:
1. Социально-демографические: отсутствие отца в раннем детстве; «матриархальный» стиль отношений в семье (сильное влияние матери); отсутствие внимания, отверженность в детском и подростковом возрасте; чрезмерная опека, воспитание по типу «кумир семьи»; воспитание в семье с «алкогольным климатом»; частые скандалы в семье; развод родителей; воспитание в детском доме при наличии родителей; наличие в семье психически больных; наличие в семье случаев самоубийств, попыток самоубийств или суицидальных угроз со стороны близких родственников.
2. Биографические: побеги из дома; частая смена мест учебы; злоупотребление алкоголем, наркотическими веществами; совершение суицидальных попыток; серия «провалов» в подростковом возрасте: неудачи в обучении, изоляция в коллективе; наличие друзей, совершивших самоубийство.
3. Медицинские: соматическая патология (внутренние болезни); церебро - органическая патология (заболевание головного мозга); психические заболевания (наиболее выраженный риск при реактивных депрессиях, неалкогольных токсикоманиях, психопатиях, аффективных психозах).
4. Индивидуальные.
К характерным личностным особенностям суицидентов можно отнести: низкий или заниженный уровень самооценки; неуверенность в себе; высокую потребность в самореализации; высокую значимость для них тёплых, эмоциональных связей, искренности взаимоотношений, наличие понимания и поддержки со стороны окружающих; трудности в волевых усилиях при принятии решений; снижение уровня оптимизма и активности в ситуации затруднений; тенденция к самообвинению, преувеличение своей вины; несамостоятельность; высокий уровень тревожности; недостаточная социализация, инфантильность и незрелость личности.
Основным содержанием общего направления профилактики суицидов является ослабление и устранение социальных и социально-психологических причин и условий, способствующих формированию и проявлению суицидального поведения несовершеннолетних.
Частная профилактика строится на основе учёта групповых и индивидуальных факторов риска. Она направлена на своевременное выявление детей, находящихся в суицидоопасном состоянии, и оказание им психологической помощи и поддержки. В ходе беседы с детьми, необходимо обращать особое внимание на подростков, высказывающих намерения совершить самоубийство, либо совершавших аутоагрессивные поступки ранее.
На основе различных поведенческих проявлений можно своевременно выявить подростков с высоким риском суицидальных действий. К числу таких признаков относятся: открытые высказывания о желании покончить с собой (друзьям, родственникам, близким людям, знакомым); косвенные «намеки» на возможность суицидальных действий; «репетиция самоубийства»; активная предварительная подготовка, целенаправленный поиск средств покончить с собой и создание соответствующих условий (накапливание лекарственных средств, поиск и хранение отравляющих жидкостей, укрепление веревки и т.д.); фиксация на примерах самоубийства (повышенный интерес, частые разговоры о самоубийствах вообще); нарушение межличностных отношений, сужение круга контактов в коллективе, стремление к уединению; изменившийся стереотип поведения: несвойственная замкнутость и снижение двигательной активности подвижных, общительных («зловещее спокойствие» и собранность), возбужденное поведение и повышенная активность у малоподвижных; общительность у молчаливых; внезапное проявление черт, несвойственных ранее подростку: аккуратность, откровенность, щедрость (раздача личных вещей, которая зачастую сопровождается символическим прощанием); утрата интереса к окружающему (вплоть до полной отрешенности).
Возраст существенно влияет на особенности суицидального поведения. Суицидальное поведение в детском возрасте связано собственно не с самим желанием умереть, а со стремлением избежать стрессовых ситуаций или наказания. Суицидальное поведение у детей до 13 лет – редкое явление, и только с 14 – 15 летнего возра%